شیلنگ های رادیاتور از ترکیب لاستیکی ساخته شده اند. آنها بیشتر از سایر قطعات سیستم خنک کننده مستعد خرابی هستند. خوشبختانه، اکثر شیلنگ‌های رادیاتور ساده‌ترین قسمت برای تعویض هستند. توصیه می شود هر زمان که سرویس خنک کننده را انجام می دهید آنها را تعویض کنید. همیشه هر دو شیلنگ بالا و پایین رادیاتور را همزمان تعویض کنید.

درباره سیستم خنک کننده خود بیشتر بدانید

تعویض شلنگ رادیاتور

درک سیستم خنک کننده برای جلوگیری از تعمیرات پرهزینه خودرو در طول زمان مهم است. دانستن اینکه چه زمانی باید سیستم خنک کننده خود را سرویس کنید و چه زمانی شیلنگ ها را تعویض کنید، به حفظ عملکرد مطمئن سیستم خنک کننده برای سال های آینده کمک می کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد سیستم خنک کننده خود، این پیوندها را دنبال کنید:

  • هر چند وقت یکبار نیاز به شستشوی سیستم خنک کننده دارید .
  • شیلنگ های رادیاتور و چرایی اهمیت آنها
  • چگونه تشخیص دهیم که شلنگ رادیاتور شما خراب است ؟

ابزار و لوازم مورد نیاز شما

انجام تعمیر و نگهداری سیستم خنک کننده خود به ابزار و لوازم گران قیمت نیاز ندارد. در واقع، شما ممکن است در حال حاضر صاحب اکثر این ابزارهای اساسی باشید. همچنین بابت کار گران قیمت تعمیرگاه در هزینه های خود صرفه جویی خواهید کرد. در اینجا چیزی است که شما نیاز دارید:

  • شیلنگ رادیاتور جدید
  • گیره های شلنگ رادیاتور جدید (اگر گیره های فنری نباشد)
  • خنک کننده پیشنهادی (پیش مخلوط یا کنسانتره 50/50)
  • آب مقطر (در صورت استفاده از خنک کننده غلیظ)
  • پیچ گوشتی
  • انبر
  • ابزار چاقو
  • عینک ایمنی
  • دستکش نیتریل
  • تابه آبکش بزرگ

تعویض شیلنگ های رادیاتور

شیلنگ رادیاتور تویوتز

احتیاط : هرگز سیستم خنک کننده را هنگامی که موتور داغ است سرویس نکنید. چند ساعت صبر کنید تا موتور خنک شود. مایع خنک کننده داغ تحت فشار است و ممکن است باعث آسیب شود. به یاد داشته باشید که درپوش رادیاتور را فقط زمانی که خنک است بردارید.

1. رادیاتور را تخلیه کنید

  • یک تابه بزرگ را زیر رادیاتور قرار دهید.
  • کوک تخلیه را در گوشه پایین رادیاتور پیدا کرده و شل کنید.
  • پس از تخلیه مایع خنک کننده، پتکوک را ببندید و سفت کنید.
  • برخی از رادیاتورها پتکوک ندارند. در این حالت، شلنگ پایینی رادیاتور را بردارید تا تخلیه رادیاتور انجام شود.

2. شیلنگ های قدیمی رادیاتور را بردارید.

  • هنگام برداشتن شیلنگ ها به موقعیت و جهت آنها توجه کنید.
  • گیره های هر انتهای شیلنگ های بالا و پایین رادیاتور را باز کنید.
  • گیره های کششی فنر را با انبردست آزاد کنید.
  • گیره های کرم را با پیچ گوشتی شل کنید.
  • اگر شلنگ به موتور یا رادیاتور چسبیده است، آن را با چاقوی برقی ببرید.

3. شیلنگ های رادیاتور جدید نصب کنید

  • قبل از نصب گیره ها را روی شیلنگ های جدید رادیاتور بکشید.
  • گیره های کششی فنری را می توان مجددا استفاده کرد.
  • گیره های حلزونی باید با گیره های فنری جایگزین شوند.
  • شیلنگ ها را در موقعیت و جهت صحیح نصب کنید.
  • گیره های شلنگ را در موقعیت صحیح نصب کنید.

4. رادیاتور را دوباره پر کنید

  • مطمئن شوید که نوع مایع خنک کننده مناسب موتور خود را دارید. استفاده از نوع نامناسب خنک کننده می تواند به آب بندی ها و سایر قسمت های سیستم خنک کننده آسیب برساند.
  • خنک کننده از پیش مخلوط شده 50/50 را می توان مستقیماً به رادیاتور اضافه کرد.
  • مایع خنک کننده غلیظ باید قبل از پر کردن رادیاتور به میزان 50/50 با آب مقطر مخلوط شود.
  • اگر می خواهید از مخلوط مناسب بدون اندازه گیری اطمینان حاصل کنید، خنک کننده از پیش مخلوط شده را خریداری کنید.
  • فعلاً درپوش رادیاتور را بگذارید.
  • مخزن خنک کننده را تا علامت “سرد” دوباره پر کنید.

6. سیستم خنک کننده خونریزی

سیستم خنک کننده را تخلیه کنید، هوای محبوس شده را که ممکن است پس از پر کردن مجدد وجود داشته باشد، پاک می کند.

  • موتور را روشن کنید و بگذارید به دمای کار برسد.
  • بخاری را روی حداکثر تنظیم روشن کنید.
  • هنگامی که موتور به دمای کار می رسد، باید مایع خنک کننده را مشاهده کنید که از دهانه رادیاتور عبور می کند. شیلنگ بالایی رادیاتور نیز داغ می شود.
  • بخاری را خاموش کنید.
  • موتور را خاموش کنید و بگذارید خنک شود.
  • سطح مایع خنک کننده رادیاتور را بررسی کنید و در صورت نیاز تا بالا پر کنید.
  • درپوش رادیاتور را نصب کنید.
  • موتور را دوباره روشن کنید و بگذارید به دمای کار برسد.
  • ماشین خود را تست کنید و دماسنج را کنترل کنید.
  • موتور را خاموش کنید و شلنگ های رادیاتور را از نظر نشتی بررسی کنید.
  • سطح مایع خنک کننده در مخزن را در طی چند روز بررسی کنید و در صورت نیاز از آن پر کنید.

ایده خوبی است که حداقل در هر تعویض روغن، سطح مایع خنک کننده خود را بررسی کنید. مقدار کمی از مایع خنک کننده یا ضد یخ  ممکن است در طول زمان در اثر تبخیر از بین برود.

نحوه بررسی سیالات رادیاتور

  1. مطمئن شوید که وسیله نقلیه شما خنک شده و موتور سرد است. اگر سعی کنید درپوش رادیاتور را در حالی که داغ است بردارید، می تواند از رادیاتور خارج شود و آسیب جدی یا آسیب وارد کند.
  2. درپوش رادیاتور را با چرخش آهسته در حالی که فشار رو به پایین وارد می کنید، بردارید. باید نیم چرخش طول بکشد تا کاملاً خاموش شود. در مرحله بعد، درپوش را بررسی کنید تا مطمئن شوید که چین خورده نیست یا واشر فرسوده نشده است.
  3. سطح مایع داخل رادیاتور را بررسی کنید. شما می خواهید رنگ صورتی پررنگ باشد و مایع به سختی به بالای گردن رادیاتور برسد. اگر رنگ دیگری است، می خواهید رادیاتور خود را بیرون بکشید.
  4. اگر مایع کم است، می‌خواهید با ضدیخ مورد تایید تویوتا مقدار بیشتری اضافه کنید. هنگام اضافه کردن مایع جدید، یک قیف می تواند به تمیزتر شدن کار کمک کند. شما می خواهید مایع را در دوزهای کوچک بریزید و بگذارید در رادیاتور ته نشین شود. در صورت نیاز مقدار بیشتری اضافه کنید، اما رادیاتور را بیش از حد پر نکنید. پس از اتمام درپوش رادیاتور را تعویض کنید.
  5. در مرحله بعد، سطح سیال را در مخزن سرریز بررسی کنید. برای پیدا کردن مخزن، به اطراف موتور خود نگاه کنید و به دنبال ظرفی باشید که روی آن عبارت over-flow reservoir روی آن نوشته شده است یا شیلنگی که از رادیاتور شما به یک ظرف مایع می‌رود را پیدا کنید. روی مخزن سرریز، خطوطی وجود دارد که نشان می دهد “خیلی کم” یا “پر” است. مطمئن شوید که آن را تا خط “کامل” پر کنید.
  6. در حالی که در حال پر کردن رادیاتور با مایع هستید، کمی وقت بگذارید و شیلنگ های رادیاتور خود را بررسی کنید. اگر قدیمی به نظر می رسند، شروع به ترک خوردن می کنند، یا گیره های زنگ زده/خورده دارند، ممکن است زمان تعویض آنها فرا رسیده باشد.
  7. همچنین می توانید پره های رادیاتور را بررسی کنید. اگر تمام باله ها خم شده یا با هم له شده اند، ایده خوبی است که یک رادیاتور جدید را در نظر بگیرید.
  8. در آخر موتور را روشن کرده و دماسنج را کنترل کنید. اگر خیلی داغ نشود، متوجه خواهید شد که رادیاتور شما به اندازه کافی کار می کند تا موتور شما را خنک نگه دارد.