گیربکس دومین حلقه در زنجیره سینماتیک یک وسیله نقلیه موتوری است و وظیفه تامین گشتاور کافی برای حرکت آن را بر عهده دارد. از زمانی که لئوناردو داوینچی ، طبق کتاب های تاریخ، اولین گیربکس را تا سیستم های انتقال فعلی اختراع کرد، چند سالی می گذرد. خوشبختانه، تکامل به این نتیجه رسیده است که گیربکس های فعلی اجازه رانندگی نرم را می دهند و سرعت سرسام آور بسیار کم است.

جعبه دنده داوینچی

یکی از دلایل تکامل گیربکس ها استانداردهای ضد آلودگی EURO است که برای کاهش آلودگی محیط زیست و اثرات مضر انتشار گازهای گلخانه ای بر سلامتی تایید شده است. در واقع یکی از اجزای خودرو است که بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد و آنها را با دنده های بیشتری تولید می کند تا تعداد دورهای چرخش موتور را کاهش دهد و در نتیجه مصرف سوخت و در نتیجه آلودگی را کاهش دهد.

بسته به خودرویی که در آن نصب می شود، جعبه دنده های دستی و اتوماتیک در انواع، ابعاد و تعداد دنده های مختلف وجود دارد. برخی از سازندگان توصیه می کنند روغن گیربکس ها را چه گیربکس دستی و چه اتوماتیک تعویض کنید و برخی دیگر نشان می دهند که روغن گیربکس باید مادام العمر پر شود ، البته باید توجه داشت که حتی با قرار دادن آن در دفترچه راهنمای خود، سطح داخلی معمولاً توصیه می شود. به مشتریان برای انجام تعمیر و نگهداری به تعداد مشخصی از کیلومتر.

به گفته پژو، گیربکس خودروهایش بدون نیاز به تعمیر و نگهداری است و درست است که در دفترچه راهنما نوشته است که روغن گیربکس مادام العمر است، اما در اتومات ها آن را نشان نمی دهد، در واقع نشان می دهد. نه حتی فیلتر روغن هم ندارند. با این حال، در مورد دوم، آنها توصیه می کنند که روغن بین 100000 تا 150000 کیلومتر به عنوان یک اقدام پیشگیرانه تعویض شود .

به عنوان مثال در هیوندای در مدل سانتافه با گیربکس اتوماتیک و بدون فیلتر روغن در آن، تعمیر و نگهداری در 110000 کیلومتر مشخص شده است.

مرسدس 9G-Tronic

در مدل‌های مرسدس بنز با گیربکس اتوماتیک، تعویض روغن (و در این مورد دارای فیلتر هستند)، بین 80000 تا 100000 کیلومتر و در خودروهای دستی، بیش از 80000 کیلومتر را توصیه می‌کنند. با این حال، مدل های خاصی از این برند آلمانی وجود دارد که تعمیر و نگهداری آنها در 50000 کیلومتر انجام می شود. در این مرحله همچنین باید توجه داشت که هنگام تعویض روغن در گیربکس در مرسدس بنز، تعویض روغن در گروه کاهنده یا دیفرانسیل باید با هم انجام شود .

در برند فیات نیز نگهداری از گیربکس بین 120000 تا 150000 کیلومتر را توصیه می کنند.

در آئودی توصیه می شود در وسایل نقلیه خود مجهز به گیربکس های به اصطلاح تیپترونیک گروه VAG، تعمیر و نگهداری را هر 60000 کیلومتر انجام دهید . در حالی که در BMW با سیستم Steptronic، تعمیر و نگهداری نیز باید در 60000 کیلومتر انجام شود .

به طور خلاصه، صرف نظر از مارک وسیله نقلیه و دستی یا اتوماتیک بودن آن، باید فکر کنیم که عملکرد داخلی آن بقایای براده های فولادی ایجاد می کند و دمای کار باعث کاهش خواص روغن می شود که با این کار، ایمنی و عمر گیربکس، توصیه می شود تعمیر و نگهداری آن را انجام دهید.

تعویض پژو 508

درست است که در گیربکس‌های دستی، سازندگان آهن‌ربایی را یا در دریچه تخلیه روغن یا در محفظه‌ای در قسمت پایین گیربکس قرار می‌دهند که هدف آن جمع‌آوری بقایای براده‌های گیربکس است. با اصطکاک داخلی پینیون ها، اما مراقبت از نگهداری آن هرگز ضرری ندارد.

از سوی دیگر، برخی از گیربکس‌های اتوماتیک در قسمت پایینی خود یک فیلتر روغن تعبیه می‌کنند که بسته به مدل می‌تواند در یک میل لنگ یا مستقل باشد و وظیفه فیلتر کردن ناخالصی‌های روغن را بر عهده دارد. در هر صورت آنچه واقعاً مهم است این است که بسیاری از مشکلات و خرابی های گیربکس اتوماتیک با تعمیر و نگهداری به موقع قابل پیشگیری بود