4 علامت معیوب بودن سنسور سطح روغن موتور

سنسور سطح روغن، سطح روغن را در مخزن روغن اندازه گیری می کند، دقیقاً مانند نحوه نظارت سنسور سطح سوخت، سطح سوخت در مخزن سوخت. 

این دستگاه با اطلاع دادن راننده از از دست دادن سریع روغن یا نشت روغن از موتور خودرو محافظت می کند. همچنین نشان می دهد که موتور به تعویض روغن نیاز دارد و فشار روغن و سطح روغن را کنترل می کند. 

دانستن اینکه چه زمانی سنسور سطح روغن معیوب دارید به جلوگیری از آسیب غیر ضروری به موتور کمک می کند. در اینجا رایج ترین علائم ذکر شده است: 

1. خواندن روغن نادرست

یک سنسور سطح روغن معیوب ممکن است باعث خوانش نادرست ECU (واحد کنترل موتور) شود. این باعث می شود که سطح روغن یا چراغ هشدار سطح پایین حتی زمانی که سطح روغن طبیعی است روشن شود.  

بنابراین چگونه می توان تشخیص داد که سنسور سطح روغن موتور شما کار نمی کند؟ 

اگر چراغ هشدار سطح روغن شما روشن شود، در اینجا می توانید چه کاری انجام دهید:

  • سطح روغن را با استفاده از میله اندازه گیری بررسی کنید
  • فشار روغن را از طریق کلید فشار روغن کنترل کنید
  • ببینید آیا موتور شما نیاز به تعویض روغن دارد یا خیر
  • مراقب علائم از دست دادن روغن باشید 

اگر چراغ سنسور روغن شما با وجود عادی بودن همه چیز همچنان روشن می شود، می تواند به این معنی باشد که سنسور سطح روغن شما خراب است. 

2. چراغ روغن به طور پراکنده چشمک می زند

عملکرد سنسور روغن تشخیص سطح روغن در مخزن روغن هنگام خاموش بودن موتور است. 

اگر چراغ روغن به طور پراکنده چشمک می زند یا بعد از مدتی رانندگی روشن می شود، می تواند نشان دهنده خرابی سنسور سطح روغن موتور باشد. این معمولاً ناشی از سیستم مدیریت روغن موتور معیوب است که به اشتباه سطح روغن پایین یا هشدارهای فشار روغن را ایجاد می کند. 

3. روشن شدن چراغ چک موتور 

خوانش نادرست از سنسور سطح روغن گاهی اوقات می تواند چراغ چک موتور را روی داشبورد شما فعال کند. 

وقتی چراغ اخطار بررسی موتور روشن شد، ابتدا مطمئن شوید که فشار روغن، دمای موتور و سطح روغن شما نرمال است. همچنین باید مطمئن شوید که روغن تمیز است و نشتی آشکار روغن در موتور وجود ندارد (مثل یک گودال کوچک روغن زیر ماشین شما).   

با این وجود، چراغ چک موتور روشن می‌تواند موارد زیادی را نشان دهد، بنابراین بهتر است سنسور روغن و پمپ روغن را توسط مکانیک معتبر بررسی کنید. 

4. خودرو روشن نمی شود

سنسور سطح روغن وظیفه ارسال سیگنال های هشدار به ECU (واحد کنترل موتور) را بر عهده دارد. 

با این حال، سنسور سطح روغن یا سنسور فشار روغن معیوب ممکن است خوانش روغن نادرست را تشخیص دهد. 

گاهی اوقات، زمانی که سنسور سطح روغن کار نمی کند، ممکن است کدهای نادرستی را به ECU ارسال کند. این باعث می شود که ECU جرقه و سوخت را قطع کند و از روشن شدن موتور شما جلوگیری کند.

در این شرایط، مکانیک شما باید کد خطا را دانلود کند ، مشکل واقعی را مشخص کند و شاید سنسور سطح روغن را جایگزین کند.

هزینه تعویض سنسور سطح روغن چقدر است؟

هزینه تعویض سنسور سطح روغن با توجه به برند و مدل وسیله نقلیه شما متفاوت است. 

تعویض سنسور سطح روغن موتور چقدر مهم است؟

روغن موتور نقش بسیار مهمی در کارکرد روان موتور شما دارد. 

با این حال، معیوب بودن سنسور سطح روغن، تعیین هر گونه مشکل روغن را دشوار می کند و در نتیجه سطح روغن پایین و دمای موتور افزایش می یابد. 

وقتی سطح روغن شما پایین است، اجزای مهم موتور روغن کاری کافی دریافت نمی کنند و باعث اصطکاک بین آنها می شود. در صورت حل نشدن، ممکن است با تعمیرات بالقوه پرهزینه به موتور خود آسیب جدی وارد کنید. 

بنابراین بهتر است در اسرع وقت یک سنسور جدید سطح روغن تهیه کنید.

3 سؤالات متداول سنسور سطح روغن

بیایید به سه سوال رایج در مورد سنسور سطح روغن و پاسخ آنها نگاه کنیم:

 1. سنسور سطح روغن چیست؟

سنسور سطح روغن دستگاهی است که سطح مایع موجود در مخزن روغن موتور را کنترل می کند و اطمینان حاصل می کند که موتور شما روغن کافی دارد و به خوبی کار می کند. وظیفه آن این است که در صورت وجود سطح روغن پایین یا حتی نشتی کمی روغن به شما هشدار دهد.

این سنسور سطح روغن موتور را در محدوده دینامیکی (زمانی که موتور روشن است) و محدوده ایستا (زمانی که موتور خاموش است) اندازه گیری می کند. 

حال، بیایید نگاهی به چهار نوع مختلف سنسور سطح روغن بیندازیم:

  • سنسورهای مکانیکی: سنسور مکانیکی سطح روغن دارای چندین کاربرد رایج است. در این سنسورهای سطح روغن، سوئیچینگ زمانی اتفاق می‌افتد که سوئیچ شناور (داخل سنسور) در برابر یک میکرو سوئیچ در سطوح تحریک یا از طریق عملکرد مغناطیسی حرکت می‌کند. سنسورهای مکانیکی سبک شناور برای روغن‌های با ویسکوزیته بالا مناسب نیستند. 
  • سنسورهای پنوماتیک: این سنسور یک تکنیک نسبتا کم هزینه برای نظارت بر سطح نقطه در سیستم روانکاری است که برای شرایط خطرناک مناسب است. در اینجا، مایع فرآیند هیچ تماسی با قطعات متحرک سنسور ندارد و در عوض از یک ستون هوا در مقابل دیافراگم برای فعال کردن سوئیچ استفاده می کند. 
  • سنسورهای اولتراسونیک: سنسورهای اولتراسونیک سنسورهای سطح مایع غیر تماسی هستند که می توانند مایعات بسیار چسبناک و جامدات حجیم را حس کنند. این سنسورها شامل یک ماژول چند تراشه ای هستند که با یک سنسور فشار، سنسور دما و یک ASIC (مدار مجتمع ویژه برنامه ها) یکپارچه شده است. این دستگاه مقاومت بیشتری در برابر ضربه و لرزش دارد و از امواج صوتی برای اندازه گیری سطح مایع روغن و حتی هیدرولیک استفاده می کند. مایع. 

  • سنسورهای رسانا: سنسورهای سطح روغن رسانا برای تشخیص سطح نقطه مایعات بسیار خورنده مانند مایع هیدرولیک یا سود سوزآور ایده آل هستند. در حالی که این نوع سنسور انتخاب بسیار محبوبی برای روغن ها نیست (زیرا روغن ها معمولاً خاصیت عایق دارند)، ما آن را از آنجایی که مایعات رسانای زیادی در بازار وجود دارد، گنجانده ایم.  

2. چه چیزی باعث خراب شدن سنسور سطح روغن می شود؟

رایج ترین دلایلی که باعث می شود سنسور سطح روغن به درستی کار نکند، به شرح زیر است: 

  • یک اتصال کوتاه داخلی
  • شکست عناصر حسگر
  • خرابی الکترونیک سنسور
  • اتصال زمین یا ولتاژ از دست رفته
  • نشت احتمالی روغن از طریق آسیب در محفظه سنسور

جدای از این، عواملی مانند آب و هوا یا عادات رانندگی نیز می توانند به طور کلی بر سلامت کلی سیستم روغن موتور شما تأثیر بگذارند.

3. چگونه یک سنسور سطح روغن را تعویض کنیم؟

تعویض سنسور سطح روغن بد با سنسور جدید پیچیده و زمان بر است. بنابراین، اگر با تعمیرات DIY آشنا نیستید، باید با یک مکانیک معتبر تماس بگیرید. 

همانطور که گفته شد، در اینجا یک راهنمای مختصر در مورد تعویض سنسور سطح روغن آورده شده است: 

  1. با استفاده از جک و نقطه نظرات توصیه شده کارخانه، خودرو را بالا ببرید .
  2. حالا حلقه های چرخ را در دو طرف چرخ ها قرار دهید.
  3. در مرحله بعد، سنسور سطح روغن (علاوه بر ظرف روغن یا در پایین ظرف روغن) را در حالی که خودرو به درستی بالا آمده است، قرار دهید.
  4. اگر در کف تابه (رو به بالا) قرار گیرد، باید روغن موتور را تخلیه کنید . در غیر این صورت یک تشت تخلیه زیر سنسور سطح روغن قرار دهید تا نشت روغن جمع شود.
  5. سپس کانکتور الکتریکی را از سنسور سطح روغن باز کنید .
  6. به برداشتن سنسور سطح روغن به همراه فیلتر روغن، واشرها و اورینگ ها ادامه دهید. اطمینان حاصل کنید که سنسور سطح روغن جایگزین دارای ابعاد مشابه سنسور قبلی است. 
  7. اطراف دهانه سنسور سطح روغن را تمیز کنید تا از شر هر گونه آلودگی یا زباله خلاص شوید. 
  8. سنسور جدید را به درستی قرار دهید و آن را با آچار محکم کنید. 
  9. در مرحله بعد، باید کانکتور برق را دوباره وصل کنید .
  10. اکنون می توانید پایه های جک را بردارید و روغن موتور را دوباره پر کنید .
  11. در نهایت موتور را روشن کنید و بگذارید چند دقیقه کار کند. به دنبال هرگونه نشتی بالقوه باشید و مطمئن شوید که روغن تراز شده است .