یکی از مشکلاتی که باعث می شود مشتری وسیله نقلیه خود را برای بازرسی ببرد این است که دنده ها را به درستی درگیر نمی کند . به همین دلیل، برای متخصصان کارگاه راحت است که بدانند چه چیزی می تواند باعث این وضعیت شود و چگونه آن را حل کنند، به ویژه با توجه به اهمیت گیربکس برای عملکرد صحیح خودرو.

راهپیمایی ها وارد نمی شوند

 

گیربکس یا گیربکس جزء اساسی سیستم انتقال است که وظیفه انتقال گشتاور صحیح موتور به چرخ های محرک را بر عهده دارد.  عملکرد صحیح آن برای تضمین عملکرد بهینه خودرو ضروری است. دنده های مختلف  خودرو  باعث می  شود که تعداد دور موتور با توجه به گشتاور مورد نیاز تنظیم شود.

راهنمای خود را با کلیدهایی دانلود کنید  تا
متداول ترین وظایف در کارگاه را کامل کنید

گیربکس های دستی از مجموعه ای از چرخ دنده های مارپیچ تشکیل شده اند که گشتاور ورودی و خروجی را همگام می کنند، در حالی که گیربکس های اتوماتیک از سیستمی تشکیل شده اند که به طور مستقل نسبت بهینه دنده را با استفاده از دستگاه های الکترو هیدرولیک تعیین می کند.

دلایل درگیر نشدن دنده ها در خودرو و راه حل های ممکن

خطای احتمالی در گیربکس دلیل اصلی وارد نشدن دنده ها و یا عدم انجام صحیح این کار است. متداول ترین دلایلی که می تواند باعث این شکست شود و راه حل های آن در هر مورد در زیر توضیح داده شده است:

  • ناهماهنگی دندانه های چرخ دنده .
    در این شرایط معمولاً کافی است دنده دیگری را درگیر کرده و بدون رها کردن پدال کلاچ، دنده مورد نظر را درگیر کنید . وقتی دنده‌ای که می‌خواهید درگیر کنید «معکوس» است، به سادگی «اول» را به عنوان دنده پل زدن وارد کنید و سپس به «دنده عقب» برگردید.
    در صورتی که این راه حل موثر نباشد، توصیه می شود با درگیر بودن دنده میانی، حداقل رانندگی کنید و سپس به دنده مورد نظر تغییر دهید.
    در صورتی که این مشکلات مکرر باشند، ممکن است این ناهماهنگی به دلیل جدی تری مانند مواردی که در زیر توضیح داده می شود، باشد.
  • چرخ دنده های آسیب دیده
    هنگامی که چرخ دنده ها آسیب می بینند، اجازه ورود صحیح دنده ها را نمی دهند، زیرا آنها با یکدیگر تداخل دارند. در این حالت، هنگام تلاش برای درگیر کردن دنده، صدای “خراش” را می شنوید و حتی می توانید با لمس دسته دنده احساس کنید که مشکلی وجود دارد.
    علاوه بر این، چرخ دنده ها با آسیب دیدگی توانسته اند تراشه های فلزی را آزاد کنند که در مش بندی اختلال ایجاد می کند و می تواند وضعیت را بدتر کند و باعث درگیر نشدن چرخ دنده ها یا جدا شدن آنها به خودی خود شود.
    در این مواقع گیربکس باید جدا شود و قطعات آسیب دیده تعویض شوند.
  • روغنکاری نادرست گیربکس
    اگر کیفیت و سطح روغن صحیح نباشد، دندان ها در هنگام مشبک شدن با یکدیگر آسیب بیشتری می بینند و این اصطکاک بیش از حد باعث آسیب دیدن آنها و مسدود شدن آنها می شود و تعویض دنده را غیرممکن می کند یا کار را دشوار می کند. به عنوان مثال، اگر دنده ها با موتور سرد به خوبی درگیر نمی شوند ، ممکن است به این دلیل باشد که روغن مورد استفاده برای آب و هوای آن زمان مناسب نیست. برای رفع مشکل، لازم است سطح روغن را بررسی کنید یا آن را با نوع مناسب تری جایگزین کنید .
  • پوشیدن کلاچ.
    نقص کلاچ نیز می تواند باعث ایجاد “خراش” در هنگام ورود به دنده شود. در این مورد ، بازرسی صحیح کلاچ ضروری است، زیرا راه حل ها می توانند بسیار متنوع باشند : تعویض کابل (در کلاچ اصطکاکی)، خونریزی مدار (در کلاچ هیدرولیک) یا تعویض دیسک کلاچ (در در این مورد، تعویض کیت کامل کلاچ: دیسک، پرس و یقه را توصیه می کند.

دلایلی که می تواند هنگام تعویض دنده در یک وسیله نقلیه با گیربکس اتوماتیک مشکل ایجاد کند و راه حل آن در هر مورد در زیر توضیح داده شده است:

  • عدم روانکاری .
    هنگامی که خودرو سعی می کند دنده را تعویض کند، سطح روغن پایین می تواند باعث لغزش دنده شود.
    در این شرایط روغن گیربکس باید پر یا تعویض شود.
  • پوشیدن کلاچ.
    کلاچ فرسوده باعث لغزش در عملکرد گیربکس و در نتیجه تعویض دنده نادرست می شود. برای حل آن، تعویض کیت کلاچ ضروری است .
  • مبدل گشتاور معیوب .
    اگر مبدل گشتاور خراب شود، می توان متوجه شد که در سرعت های پایین، شتاب کاهش می یابد یا گیربکس به حالت خطا می رود. این منجر به محدودیت در چرخش ها یا وارد نکردن دنده های بالاتر از “دوم” می شود.
    در این سناریو، کامپوننت باید جایگزین شود .
  • مشکل در واحد درایو الکترو هیدرولیک.
    واحدی که تغییر را کنترل می کند می تواند به دلیل نقص در سیستم کنترل (که باعث می شود دستگاه به طور الکتریکی تعویض یا تعمیر شود )، به دلیل کمبود باتری یا به دلیل نیاز به پارامترسازی واحد، سیگنال نادرستی منتشر کند.
    همچنین ممکن است این واحد به دلیل ناهماهنگی کنترل یا به دلیل مشکلات آب بندی در مدار هیدرولیک که اجازه تثبیت فشار سیستم را نمی دهد از کار بیفتد. این ممکن است نیاز به تنظیم مجدد کنترل و فشار و جایگزینی عناصری مانند آب بندی، شیر برقی و غیره داشته باشد.
  • شکستگی داخلی گیربکس.
    این یک خرابی جدی و نه چندان رایج است، اما ممکن است برخی از اجزای تجهیزات آب بندی شده بشکند یا ترک بخورد و باعث کاهش فشار در سیستم شود. در این شرایط، وسیله نقلیه می تواند پرش های غیرقابل کنترل دنده انجام دهد و علاوه بر این، کاهش قدرت و دورها احساس می شود.
    این وضعیت مستلزم تعویض قطعه است.

توصیه های تعمیر و نگهداری برای تعویض دنده خودرو

تعویض دنده خودرو جزئی است که برای تمام عمر مفید خودرو طراحی شده است. با وجود این، درست است که وضعیت خوب آن مشروط به دریافت تعمیر و نگهداری به موقع سیستم توسط سازنده است.    

الزامات این تعمیر و نگهداری عمدتاً به نوع گیربکس بستگی دارد:

  • گیربکس های دستی به سطح روغن بسیار حساس هستند . این وظیفه حفظ روانکاری بهینه سیستم و کاهش سایش اجزای آن است. به همین دلیل، تعویض روغن گیربکس خودرو در بازه های زمانی تعیین شده توسط سازنده هر خودرو ضروری است. اگر از این دوره تجاوز شود، روان کننده ممکن است به دلیل تخریب و در نتیجه، کارایی خود را از دست بدهد. از این نظر، استفاده از روغن های باکیفیت و مطابق با توصیه های برند نیز ضروری است.
  • در گیربکس های اتوماتیک ، مانند مورد قبل، تضمین سطح روغن و کیفیت آن ضروری است. در این حالت، فرکانس تعویض روغن معمولا کمتر از تعویض دنده دستی خودرو است. در حال حاضر، گیربکس‌های اتوماتیک نسبت به گیربکس‌های دستی در حال افزایش هستند و این امر باعث توسعه ATF (مایعات گیربکس اتوماتیک) شده است. عملاً هر نوع گیربکس اتوماتیک به روغن خاصی نیاز دارد:
  • گیربکس‌های دوکلاچه مرطوب (DCT) به روغن‌هایی نیاز دارند که از کلاچ مراقبت ویژه‌ای می‌کنند، کلاچ نیز در روغن استحمام می‌شود.
  • گیربکس‌های متغیر پیوسته (CVT) روغن‌های اصطکاک بسیار کم و غیره را درخواست می‌کنند.

علاوه بر این، گیربکس های اتوماتیک نیز نیاز به تعویض منظم فیلتر روغن دارند. گرمای داخلی سیستم، اصطکاک و فشار به تدریج ATF را خراب می کند و می تواند فیلتر را مسدود کند.

یک روغن با کیفیت باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

همانطور که قبلاً در بخش قبل مشاهده کردید،  هر نوع تعویض دنده خودرو مستلزم آن است که روغن مصرف شده دارای شرایط خاصی باشد . با این حال، خواص خاصی وجود دارد که همه روغن های با کیفیت باید داشته باشند. اینها برای کمک به عملکرد صحیح سیستم در طول عمر مفید آن ضروری هستند.

یک روغن با کیفیت باید دارای خواص زیر باشد:

  • ظرفیت جذب فشار
  • رابطه ویسکوزیته و دما برای هدف خاص آن مناسب است.
  • پایداری در برابر پیری، دما، خوردگی و اکسیداسیون.
  • قابلیت عدم تولید کف
  • ظرفیت شوینده (تمیز کردن و حذف ناخالصی ها).

ذخیره سازی روغن گیربکس خودرو

ذخیره سازی نامناسب روغن گیربکس می تواند علت خرابی گیربکس باشد. به همین دلیل توصیه می کنیم نکات زیر را رعایت کنید که ذخیره سازی ایمن و کاربردی روغن گیربکس خودرو را تضمین می کند :

  • محل نگهداری باید تمیز، منظم (با رعایت استانداردهای ایمنی مناسب)، دارای نور و تهویه باشد. بنابراین، پرسنل در معرض خطر قرار نمی گیرند و از آلودگی روغن در طول عملیات انتقال جلوگیری می شود.
  • فضای نگهداری باید در دمای اتاق کنترل شده و عاری از رطوبت بیش از حد باشد. به خاطر داشته باشید که اگر رطوبت به ظرف نفوذ کند، روغن ممکن است خواص خود را از دست بدهد و به سرعت خراب شود. در حالت ایده آل، کارخانه ذخیره سازی گرم می شود .
  • محل نگهداری باید در داخل خانه باشد. ذخیره سازی در فضای باز به ثبات آب و هوایی مناسب اجازه نمی دهد.
  • کف انبار باید ضد آب، تراز و به راحتی تمیز شود.
  • ذخیره سازی روغن گیربکس خودرو باید در ظروف تایید شده اعم از قوطی، قوطی یا طبل انجام شود. به همین ترتیب، مواد مورد استفاده برای انتقال روغن (شلنگ ها، دیسپنسرها، بطری ها، پمپ ها، قیف ها و غیره) باید کاملاً تمیز باشند تا از آلودگی متقابل محصول جلوگیری شود.
  • تمام محصولات ذخیره شده باید شناسایی شده و دارای شناسه های قابل مشاهده باشند تا از کاربرد نادرست جلوگیری شود.
  • فضای ذخیره سازی باید با توجه به بازار و چرخش هر نوع روغن  اندازه ای متناسب با مصرف مورد انتظار داشته باشد.  از انباشت بیش از حد (که می تواند باعث انقضای محصولات شود) یا کمبود (که می تواند منجر به از دست دادن مشتریان و از دست دادن رشد شود) خودداری کنید.
  • برای تضمین چرخش کافی محصولات در انبار ، توصیه می شود از روش FIFO  ( اول وارد، اول خارج ) پیروی کنید.

نتیجه

عدم اقدام به موقع هنگامی که گیربکس علائم خرابی را نشان می دهد ، یا به عبارت دیگر هنگامی که به درستی درگیر نمی شود، می تواند آنچه را که می تواند یک مداخله ارزان قیمت باشد به تعمیر بسیار گران تر یا حتی مجبور به تعویض کامل قطعه کند.

اگرچه شیوه های خوب کاربر می تواند به مراقبت از گیربکس کمک کند، پیروی از توصیه های تعمیر و نگهداری سازنده ضروری است . اقدامات اصلی که باید انجام شود عبارتند از: بررسی سطح روغن و تعویض دوره ای آن (هر سازنده مسافت پیموده شده یا دوره های مختلف را توصیه می کند)، انتخاب نوع روغن مناسب با توجه به ویژگی های خودرو و آب و هوای محل استفاده و تمیز کردن روغن ناخالصی هایی که ممکن است در میل لنگ رسوب کرده باشند.

این اقدامات باید در هر دو جعبه دنده دستی و اتوماتیک انجام شود . تفاوت در این است که در مورد دوم نیز لازم است وضعیت مایع هیدرولیک رادیاتور بررسی شود و فیلتر گیربکس تعویض شود.