دی لایت (Day Light) نوری است که در خودروهای جدید به عنوان یکی از ویژگی های خودرو طراحی شده است.

همان طور که از نام این ویژگی جدید در خودروهای جدید مشخص است، دی لایت چراغی است که برای روشنایی در روز. Daylight برای مطلع کردن عابران پیاده و خودروهای دیگر، از وجود خودرو در خیابان یا جاده است و در بسیاری مواقع مانع تصادف و ارتکاب خلافی خودرو می گردند. دی لایت ‌ها معمولا از نوع “زنون” هستند تا با نور زیاد، توجه عابران و رانندگان دیگر را جلب کنند.اما اینکه این چراغ روشنایی در روز چه قدر می تواند برای خودرو مفید باشد و هدف از نصب آن بیشتر زیبایی است یا کارایی، در ادامه بررسی خواهد شد.

دی لایت برای زیبایی یا برای کارایی؟

احتمالا خودروهای خارجی مختلفی را دیده اید که مجهز به دی لایت هستند و در خیابان ها تردد می کنند. اگر تصور می کنید که این خودروها برای خودنمایی از این چراغ استفاده می کنند، اشتباه می کنید. باید بدانید که لامپ های دی لایت در خودروهایی که این ویژگی را دارند، به طور دستی خاموش نمی شوند. دی لایت ها چراغ های ال ای دی هستند که مصرف برق فوق العاده پایینی دارند و با روشن بودن آنها هیچ فشاری به باتری خودرو وارد نمی شود. گرچه بسیاری معتقدند که استفاده از دی لایت برای کشورهای حوزه اسکاندیناوی، کانادا و آمریکا کاربرد بیشتری دارد و در ایران یه اندازه این کشورها، کاربردی نیست، اما بررسی ها نشان داده است که دی لایت حتی در آب و هوای معمولی هم می تواند کاربرد داشته باشد و می تواند توجه عابرین و ماشین ها را به خود جلب کند. به این ترتیب خودروهایی که از روبرو می آیند یا در شیشه خودروی خود، به عقب توجه دارند، متوجه اتومبیل دارای دی لایت شده و زمینه تصادف پایین می آید. وجود چنین چیزی در موتور سیکلت می تواند خلافی موتورسیکلت را نیز پایین بیاورد.

کاربرد دی لایت در ایران

گرچه با وجود آمار بالای تصادفات زیاد خودروها با عابرین پیاده در ایران هنوز دی لایت بیشتر از اینکه با کارایی اش شناخته شود.

به زیبایی اش معروف است و هنوز به هر دلیل خودروسازهای داخلی به نصب دی لایت در خودروها تن نمی دهند.

اما هیچ کس نمی تواند منکر کارایی دی لایت و تاثیر مثبت آن برای رخ ندادن یک حادثه رانندگی شود.

خودروسازان داخلی با این توجیه که این چراغ ‌ها فقط در کشورهای شمالی مانند فنلاند و سوئد و غیره کاربردی است و در کشورهایی که در روز نور کافی دارند بلا استفاده است، تمایلی به استفاده از دی لایت در خودروهای خود ندارند؛ در حالی که استفاده از این ویژگی به خصوص برای موقعیت‌ های جغرافیایی مه‌آلود در شهرهای شمالی ایران و حتی شهرهای جنوبی که همیشه درگیر ریزگردهای آزار دهنده هستند، در شرایط باران و برفی و … بسیار کاربردی است و می توانند امنیت بیشتری را برای رانندگی، راننده و عابرین ایجاد کند.

شاید جالب باشد که بدانید در ایالات متحده امریکا خودروهایی که از سیستم دی لایت استفاده می ‌کنند

مبلغ کمتری را بابت بیمه پرداخت می کنند. حتی در کشورهای حوزه اسکاندیناوی استفاده از فناوری دی لایت برای خودروسازان اجباری شده است.