ماشین برای رانندگی به چه چیزی نیاز دارد؟

برای اینکه ماشینی با موتور احتراقی روشن شود و بتوانید با خیال راحت با آن رانندگی کنید، به سوخت بنزین، گاز یا گازوئیل نیاز دارد. علاوه بر این، انرژی مانند جریان احتراق الکتریکی و یک سیستم کنترل کارآمد برای فعال کردن استارت مورد نیاز است.

هوا نیز برای ایجاد مخلوط هوا و سوخت مورد نیاز است که بدون آن ماشین شما نمی تواند رانندگی کند. علاوه بر این، شما نمی توانید بدون آب موتور را خنک کنید و روغن را برای روغن کاری قسمت های متحرک موتور انجام دهید تا ماشین شما به خوبی کار کند.

نشانگر روشن می شود

در ماشین شما چشمک می زند یا روشن می شود؟ برای اینکه دقیقا بدانید چه کاری باید انجام دهید، باید معنی چراغ های نشانگر خودرو را بدانید. به عنوان یک قانون سرانگشتی، به یاد داشته باشید که مسائلی که با چراغ قرمز نشان داده شده اند باید فورا مورد بررسی قرار گیرند. اگر زرد یا نارنجی روشن شد، باید در اسرع وقت خودروی خود را چک کنید.

به منظور محافظت از خودرو در برابر فرسودگی یا آسیب های خود به خود، مانند رانندگی با وجود روشن بودن چراغ هشدار، بیمه جامع به ویژه برای خودروهای جدید برای شش سال اول توصیه می شود: هزینه های موتور آسیب، نقص در سیستم خنک کننده یا باتری معیوب معمولاً به عهده بیمه گر شماست.

ایموبلایزر خراب است

قبل از اینکه سایر دلایل روشن نشدن ماشین خود را در نظر بگیرید، همچنین بررسی کنید که قفل ایموبلایزر الکترونیکی شما به درستی باز شود و باتری کنترل از راه دور رادیویی شما همچنان شارژ باشد. به عنوان مثال، کلید یدکی خود را بردارید و از آن برای بررسی اینکه آیا علت احتمالاً فقط کلید است، استفاده کنید. در صورت بروز نقص، همیشه باید با یک متخصص مشورت شود.

استارت معیوب است

برای اینکه ماشین شما روشن شود، به کمی “تکان دادن” نیاز دارد. این کار معمولا توسط استارتر انجام می شود که به آن استارتر نیز می گویند. اگر کلید استارت را بچرخانید و هیچ اتفاقی نیفتد، این اولین نشانه معیوب بودن استارت است. او واکنش نشان می دهد، اما هیچ اتفاقی نمی افتد؟ سپس یا استارت شما می چرخد ​​یا سوئیچ استارت شما خراب است.

دلایل معیوب استارت می تواند کثیفی، به عنوان مثال از رزین، یا کلاچ استارت معیوب باشد. هنگامی که موتور احتراقی در حال کار است، استارت را از سرعت بسیار بالا محافظت می کند. چرخ آزاد مانند نوعی کلاچ است و فقط در جهتی درگیر می شود که استارت می چرخد.

اگر ماشین شما با صدای بلند صدای جیر می‌کشد یا می‌ترکد، ممکن است چرخ دنده‌ای فرسوده دلیل روشن نشدن ماشین شما باشد. علاوه بر این، چرخ دنده حلقه روی فلایویل که به عنوان چرخ فلایویل دو جرمی نیز شناخته می شود، می تواند شکسته یا فرسوده شود. فلایویل کارآمد ارتعاشات پیچشی داخل وسیله نقلیه را کاهش می دهد. ارتعاشات پیچشی بیش از حد می تواند دلیل روشن نشدن ماشین شما باشد. کنتاکت های اتصال نیز ممکن است معیوب باشند.

اگر هنگام چرخاندن کلید استارت کلیک کند، فقط پینیون به جلو حرکت می کند و این بدان معناست که استارت شما خراب است.

از طرف دیگر، اگر استارت اصلا نمی چرخد، یا باتری شما خالی است، سوئیچ مغناطیسی خراب است یا به دلیل معیوب بودن سوئیچ احتراق، اتصال کوتاه ایجاد شده است.

بنابراین اگر ماشین شما روشن نمی شود و می توانید باتری مرده را رد کنید، باید با یک متخصص مشورت کنید. در بیشتر موارد، یا گیرکردن کلید مغناطیسی و در نتیجه سوئیچ معیوب کنتاکت های اصلی یا معیوب بودن موتور استارت، دلیل بروز نقص است. یک چرخ آزاد غیر کاربردی و یک چرخ دنده فرسوده نیز رایج تر هستند. خبر خوب: به ندرت استارتر کاملاً خراب می شود. زیرا: استارت ها برای طول عمر موتور طراحی شده اند.

نکته: اگر باتری شما خالی است، در راهنمای خود به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توانید باتری باطری ماشین خود را شارژ کنید

استارت ماشیناستارت معیوب یکی از دلایل احتمالی روشن نشدن خودروی شماست. 

استارت معیوب: آیا می توانم ماشینم را بکسل کنم؟

علاوه بر شروع پرش، هل دادن یا بکسل کردن راه دیگری برای حرکت مجدد وسایل نقلیه با گیربکس دستی است. اگر هل دادن جواب نداد، می توانید ماشین را بکسل کنید. قبل از هل دادن و بکسل کردن، مهم است که وسیله نقلیه شما خنک شده باشد. با این حال، هنگام یدک کشی به دلیل استارت معیوب، احتیاط زیادی لازم است زیرا خطراتی را به همراه دارد که می تواند به شدت به خودرو آسیب برساند. زیرا: مبدل کاتالیزوری ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد وسوخت ناقص وارد مجرای اگزوز شود!

بنابراین، موارد زیر صدق می کند: هرگز اجازه ندهید بیشتر از 50 متر یدک بکشید!

قبل از اینکه بخواهید بکسل را در نظر بگیرید، باید دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید تا ببینید آیا سازنده وسیله نقلیه شما این روش را به طور کلی ممنوع کرده است یا خیر. اگر چنین است، قطعاً باید از آن اجتناب کنید. در خودروهای دیزلی، استارت بکسل می تواند در دنده سوم موفقیت آمیز باشد. با این حال، برای جلوگیری از پر شدن مبدل کاتالیزوری با دیزل باقیمانده، باید جامپ استارتر شخص دیگری را امتحان کنید. با یک ماشین اتوماتیک، بهتر است فوراً با یک متخصص تماس بگیرید. بسیاری از خودروهای گیربکس اتوماتیک حساس تر از خودروهای دنده دستی هستند.

طناب بکسل با قلاب روی گیره تریلراگر ماشین شما روشن نمی شود، می توانید آن را با استفاده از طناب بکسل و کمک شخص دیگری بکسل کنید. 

بکسل کردن ماشین

اگر تصمیم دارید وسیله نقلیه خود را یدک بکشید، ولتاژ باتری شما باید بالای 9 ولت باشد و باید چراغ های خطر را روشن کنید. می توانید ولتاژ باتری را با یک سوکت در وسیله نقلیه خود تست کنید. بسیاری از خودروها دارای خروجی 12 ولت هستند. همچنین تمامی خودروهای جدید دارای سوکت فندکی هستند که معمولاً با ولتاژ 12 ولت تغذیه می شود. هر دو نیز بدون روشن بودن جرقه کار می کنند. در دفترچه راهنمای خودرو خود نیز از سوکت های موجود و عملکرد آنها مطلع خواهید شد.

اکنون سیم بکسل همانطور که در دفترچه راهنمای مالک شما توضیح داده شده است وصل شده و جرقه زنی روشن است.

دنده دوم یا سوم را عوض کنید، کلاچ را فشار داده و نگه دارید. اگر وسایل نقلیه در حال حرکت هستند (حدود پنج تا ده کیلومتر در ساعت)، باید کلاچ را درگیر کنید (یعنی کلاچ را به آرامی رها کنید).

اگر موتور خودروی شما روشن شد، بهتر است بلافاصله روی کلاچ پا گذاشته و دنده را خارج کنید. حالا کمی شتاب بگیرید، در حدود 2000 دور در دقیقه. اگر موتور شما اکنون به طور عادی کار می کند، می توانید دوباره رانندگی کنید.

اگر ماشین شما در فاصله 50 متری استارت نمی خورد، دوباره کلاچ را فشار دهید، یدک کشی را متوقف کنید و به کارگاه یا متخصص اطلاع دهید.

در اینجا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد یدک کشی خودرو کسب کنید: یدک کشی خودرو

خطای سیستم سوخت

دلایل زیادی برای ایراد در سیستم سوخت وجود دارد. علت معمولاً واضح است: بنزین خالی است یا به اشتباه سوخت گیری شده است به اشتباه .

برای اینکه مطمئن باشید چقدر سوخت در باک شما باقی مانده است، همیشه باید خطاهای گیج بنزین را به سرعت تعمیر کنید.

همچنین ممکن است خطوط سوخت شما نشتی داشته باشد یا پمپ بنزین شما معیوب باشد. برای تمامی ایرادات سیستم سوخت رسانی، به استثنای باک خالی، حتما خودروی خود را توسط متخصص معاینه کنید.

مرد در حالی که در کارگاه ایستاده به کف ماشین نگاه می کند.در صورت ایراد در سیستم سوخت رسانی یا خرابی موتور، خودروی شما باید به مکانیکی برود. 

موتور معیوب

چیزی که هر راننده ای از آن می ترسد: موتور معیوب است. این می تواند ناشی از شکستگی تسمه دندانه دار یا شکستگی زنجیر تایم باشد. اما پاسخ معمولاً بسیار ساده تر است:

  • سوخت نادرست بود.
  • روغن خیلی قدیمی یا خیلی کم، روان کننده کافی موتور را تامین نمی کند.
  • رادیاتور بیش از حد گرم می شود (مخصوصا در تابستان).
  • دور موتور به دفعات زیاد شده است.
  • چکش آب پس از عبور از گودال های عمیق به موتور شما آسیب رساند.

مهم نیست که چرا موتور شما دیگر کار نمی کند، همیشه آزاردهنده است و یک چیز مسلم است: ماشین شما دیگر روشن نمی شود. اگر خودروی شما دچار آسیب موتور شده است، امکان تعمیر موتور با تعویض قطعات جداگانه وجود دارد.

برای مثال، مشکلات زیر اغلب هنوز با تعمیر قابل حل است:

  • سوخت در سیلندرها وجود دارد.
  • موتور بیش از حد گرم شده است.
  • مشکل در روغن موتور.
  • تراکم موتور کاهش یافته است.
  • از دست دادن سوخت در موتور.
  • کنترل سوپاپ از هماهنگی خارج شده است.

اگر بدنه پس از تصادف، فرسودگی یا سهل انگاری آسیب ببیند، یا دینام یا پمپ آب خراب شود، تعمیر یا تعویض موتور می تواند بسیار گران تمام شود. با وسایل نقلیه قدیمی، این می تواند از ارزش وسیله نقلیه نیز فراتر رود و سپس با انتخاب خرید وسیله نقلیه جدید یا تعمیر ماشین خود مواجه می شوید.

ضمناً: اگر بیمه کاملی دارید، معمولاً در صورت تعمیر، ارزش تعویض وسیله نقلیه خود را پس خواهید گرفت.

کلید ماشین در ماشین چرخانده شده است.سوئیچ معیوب استارت نیز می تواند دلیل روشن نشدن خودروی شما باشد. 

قفل احتراق معیوب است

اگر کلید احتراق شما نچرخد یا با وجود چرخاندن کلید موتور روشن نشود، ممکن است قفل احتراق شما معیوب باشد. در اینجا معمولاً می توان سیستم را به راحتی تعویض یا تعمیر کرد. در هر صورت برای این کار به کارگاه خود مراجعه کنید.

فیوز معیوب است

شیشه‌ها برقی بالا می‌روند، برف‌پاک‌کن‌های شیشه جلو به‌طور خودکار با اولین قطره باران روشن می‌شوند و پشت شما با گرم کردن صندلی‌ها در زمستان گرم می‌شود: تقریباً همه چیز در خودروهای امروزی برقی است. به عنوان مثال، اکنون می توان بسیاری از خودروها را بدون کلید از طریق رادیو و با لمس یک دکمه راه اندازی کرد.

اگر ماشین شما روشن نمی شود، ممکن است فیوز معیوب باشد. فیوزهای ماشین شما در جعبه فیوز قرار دارند که با استفاده از دفترچه راهنمای مالک یا دفترچه راهنمای مالک می توانید آن را پیدا کنید.

اما: تحت هیچ شرایطی خودتان به جعبه فیوز دست نزنید! جعبه زنده است و تعمیرات یا آزمایشات باید همیشه در کارگاه انجام شود.

اندازه گیری ولتاژ در موتورخطاهای موجود در منبع تغذیه را می توان با داشتن یک متخصص اندازه گیری آن رد کرد. 

منبع تغذیه معیوب است: دینام معیوب است؟

باتری شما کاملا شارژ شده و کاملا سالم است، اما هنوز در منبع تغذیه خطایی وجود دارد و ماشین شما روشن نمی شود؟ متأسفانه، باتری پر تضمینی برای تغذیه صحیح خودروی شما نیست.

به عنوان مثال، اگر تمام چراغ های خودروی شما دیگر روشن نیست، دینام شما ممکن است معیوب باشد. حتی اگر باتری ماشین شما دائما خالی است، اگرچه به تازگی تعویض یا بررسی شده است، باید دینام خود را چک کنید. یک متخصص می تواند با یک دستگاه اندازه گیری میزان ولتاژ ماشین شما را تعیین کند و در چنین شرایطی به شما کمک کند.

منبع آب خراب است

برای جلوگیری از آسیب و استارت احتمالی خودرو به دلیل معیوب بودن منبع آب خنک‌کننده، باید سطح مایع خنک‌کننده خودرو را به طور مرتب بررسی کنید.

اگر آب خنک کننده بین علامت های “حداقل” و “حداکثر” سرد باشد، همه چیز اوکی است. اگر کمتر از حداقل باشد، باید مایع خنک کننده را پر کنید. اگر بالاتر از حداکثر است، باید به کارگاه خود مراجعه کنید. زیرا در این صورت از جمله این احتمال وجود دارد که سیستم خنک کننده به طور کامل هواگیری نشود و یا آسیب دیگری به خودرو وارد شود.

نکته: وقتی ماشین شما سرد است، آب خنک کننده بیش از حد را می توان با سرنگ خارج کرد. وقتی گرم می شود، ماشین شما ممکن است گهگاه از حداکثر مقدار خود فراتر رود زیرا با گرم شدن آب منبسط می شود. بنابراین موارد زیر اعمال می شود: فقط زمانی که آب خنک کننده سرد است بررسی کنید!

خوب است بدانید: سیستم خنک کننده خود را به طور منظم بررسی کنید تا از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کنید. اگر موتور شما خیلی داغ شود، در بدترین حالت واشرهای سرسیلندر می سوزند و موتور کل می شود.

رفتار روغن مشابه آب خنک کننده است: بهتر است سطح روغن را در هر سوم توقف مخزن بررسی کنید و روغن را مرتباً تعویض کنید. روغن موتور به عنوان روان کننده برای موتورهای احتراق داخلی ضروری است زیرا تمام اجزای مکانیکی و متحرک داخل مدار موتور را روان می کند. علاوه بر این، روغن گرمای اصطکاکی موتور را کاهش می دهد.

نکته: سطح مایعات را به طور مرتب بررسی کنید، حتی اگر چراغ هشدار روغن و آب خنک کننده روشن نشود.

تعمیر موتور با انبردست در دست روغن کاری شدهآیا نشانگر بنزین شما خراب است و آیا مصرف سوخت شما بی دلیل افزایش می یابد؟ ماشین خود را توسط یک مکانیک چک کنید! 

پمپ بنزین معیوب است

اگر پمپ بنزین خودرو شما از کار بیفتد، متوقف می شود و ماشین شما روشن نمی شود. پمپ به طور معمول تضمین می کند که مقدار سوخت مورد نیاز با فشار کافی از باک به کاربراتور موتور و سیستم تزریق سوخت برسد.

قبل از اینکه پمپ بنزین شما به درستی کار نکند، معمولاً خود را به وضوح قابل توجه می کند: اگر موتور ماشین شما هر از چند گاهی از کار می افتد، ماشین به سختی استارت می خورد، موتور کمی تکان می خورد یا عملکرد موتور افت می کند، باید پمپ خود را چک کنید. .

فرسودگی یا آلودگی پمپ می تواند علت آن باشد. اگر پمپ نشتی داشته باشد، یک کنتاکت برق شکسته باشد، یک خط یا یک اهرم پمپ شکسته باشد، پمپ بنزین معمولاً قبل از خرابی نیز قابل توجه است. می توانید پمپ بنزین معیوب را در کارگاه خود تعویض کنید.

سیستم تزریق خراب است

آیا به طور ناگهانی سوخت بسیار بیشتری نسبت به قبل مصرف می کنید؟ آیا موتور شما خشن کار می کند؟ یا چراغ هشدار عیب موتور چشمک می زند؟

سپس حتماً باید به کارگاه برانید و نقص سیستم تزریق رد شود. پمپ انژکتور با کمک پیستون مقدار سوخت مورد نیاز سیلندرها را در لحظه مناسب تامین می کند. اگر مکانیسم دیگر به درستی کار نکند، عملکرد موتور کاهش می یابد و ممکن است ماشین شما دیگر روشن نشود. علاوه بر این، این می تواند به سرعت در ترافیک خطرناک شود، به عنوان مثال هنگام سبقت گرفتن. در اینجا نیز بازدید از کارگاه ضروری است.

باتری ماشین خالی یا معیوب است

اگر ماشین شما روشن نمی شود، دلیل دیگری برای این وجود دارد که معمولاً با چراغ نشانگر به وضوح قابل تشخیص است: باتری شما خالی یا معیوب است. با اولی می توانید باتری ماشین خود را دوباره شارژ کنید.

اگر باتری شما معیوب است، احتمالاً نمی توانید از تعویض آن اجتناب کنید. ماشین خود را در یک کارگاه بررسی کنید و در حالت ایده آل باتری را توسط متخصص تعویض کنید.