کاتالیست خودرو چیست درصورت خرابی چگونه تعمیرش کنیم
کاتالیزور یا مبدل کاتالیزوری یک عنصر کلیدی در وسیله نقلیه ما برای تمیز کردن گازهای مضری است که از لوله اگزوز خارج می شوند قبل از اینکه به بیرون بروند. در ادامه همه چیز را در مورد کاتالیزور به شما می گوییم.
نیاز به حفظ محیط زیست و سلامت مردم ماشه چراغ سبز به مقررات انتشار گازهای گلخانه ای بود. در آنها، وسایل نقلیه باید با
حاشیه های خاصی مطابقت داشته باشند تا همولوگ شوند… و برای این کار مبدل کاتالیزوری یک عنصر کلیدی است. در اروپا
ما مقررات یورو را داریم (ما در حال حاضر برای موتورسیکلتها یورو 6d و یورو 5 را انتخاب میکنیم) و وسایل نقلیه نیز بر
اساس آلایندگیهایشان در برچسبهایی طبقهبندی میشوند که به افراد محترم اجازه دسترسی به مناطق کم آلایندگی را
میدهد.
کاتالیزور چیست؟
از این نظر، یکی از عوامل اساسی برای کاهش گازهای آلاینده خودروها مبدل کاتالیزوری بوده است. به عنوان مبدل
کاتالیزوری نیز شناخته می شود، بخشی است که بین منیفولدهای اگزوز و اولین صدا خفه کن دم اگزوز نصب می شود. از
ساختاری از مواد سرامیکی به شکل لانه زنبوری تشکیل شده است. داخل آن شامل مواد فعالی مانند اکسید آلومینیوم یا
فلزات نجیب مانند پلاتین، رودیوم، پالادیوم… و همچنین عواملی است که وظیفه تنظیم عملکرد کاتالیزور هنگام ورود گازهای
خروجی را بر عهده دارند.
چه خودروهایی مبدل کاتالیزوری دارند؟ قدیمی ترها ممکن است آن را حمل نکنند، اگرچه تمام خودروهای فاکتور جدید باید
آن را داشته باشند. هر دو خودروهای دیزلی و بنزینی دارای مبدل کاتالیزوری هستند و این عنصر به کاهش انتشار گازهای
گلخانه ای مضر برای سلامتی و محیط زیست که از اگزوز خارج می شود کمک می کند.
کاتالیزور خودرو چگونه کار می کند؟
هنگامی که گازهای موتور به کاتالیزور می رسد، وظیفه تبدیل گازهای مذکور به دو فاز را بر عهده دارد:
- فاز اول: مونوکسید کربن (CO) و هیدروکربن های نسوخته را اکسید کرده و به دی اکسید کربن (CO2) و آب تبدیل
می کند. - فاز دوم: باعث کاهش اکسیدهای نیتروژن (NO) و تبدیل آنها به نیتروژن (N) می شود.
البته، تبدیل این گازها جزئی است، زیرا مواد حاصل از کاتالیزور، مانند CO2، همچنان یک گاز آلوده کننده و مضر برای محیط
زیست هستند.
چگونه بفهمیم مبدل کاتالیزوری خراب است؟
بر خلاف آنچه تصور می شود، تجزیه کاتالیزور بسیار رایج است ، زیرا عنصری است که در معرض دماهای بالا و فیلتر کردن مواد و
گازهای آلاینده به طور مداوم است. زمانی اتفاق میافتد که گازهای اگزوز نسوخته زیادی در کاتالیزور انباشته میشود و قادر به
حذف کامل آنها نیست، چیزی که باعث افزایش انتشار گازهای آلاینده میشود.
در خودروهای بنزینی، این اتفاق زمانی میافتد که عمدتاً سفرهای کوتاه انجام میشود یا به دلیل وضعیت نامناسب
شمعها. در دیزلی ها عمدتاً به دو دلیل اتفاق می افتد: انجام بسیاری از سفرهای کوتاه (مخصوصاً شهری) و رانندگی
با دور موتور بسیار پایین (کمتر از 2000 دور در دقیقه).
به طور کلی، تشخیص این عیب از طریق چراغ های هشدار روی پانل ابزار (موتوری که به رنگ کهربایی یا قهوه ای مانند
روشن می شود) امکان پذیر است. خرابی مبدل کاتالیزوری می تواند باعث قطع برق شود و حتی خودرو به دلیل
انسداد آن متوقف شود، بنابراین این عیب است که باید هر چه سریعتر برطرف شود. در نهایت، هنگام عبور از ITV ، عیب را
می توان با آزمایش گاز آلاینده نیز تشخیص داد.
اگر میخواهید این قطعه را تغییر دهید، قیمت ها، بسته به مدل و وسیله نقلیه مورد نظر از 1 ملیون تومان به بالا متغیر
می باشد .
چگونه مبدل کاتالیزوری را تمیز کنیم؟
اگر بالاخره مبدل کاتالیزوری ما خراب شد،به مکانیکی مراجعه نمایید . تعمیر مبدل کاتالیزوری خالی یا شکسته را می توان
با دو روش بازسازی انجام داد: با نصب مبدل کاتالیزوری قابل جوش استاندارد جایگزین – راه حل معمول برای
خودروهای یورو 1 و یورو 2 – یا با تمیز کردن آن با سندبلاست. راه حلی که امکان استفاده از پوشش بیرونی و
جایگزینی یکپارچه های داخلی را فراهم می کند. با این حال، گزینه جایگزینی آن نیز وجود دارد، زیرا به این ترتیب در آینده
نزدیک از خرابی جلوگیری خواهیم کرد.