بررسی سایپا کوییک
سایپا کوئیک چه به عنوان فیس لیفت تیبا و چه به عنوان نسخه هاچبک ساینا شناخته شود
در هر صورت یکی از هاچبککراسهای موفق بازار داخل لقب گرفته که علیرغم پلتفرم قدیمی. و پیشرانه پا به سن گذاشته ۸ سوپاپ M15 (مشترک با تیبا) توانسته به فروش مناسبی دست یابد.
برگ برنده اصلی کوییک حضور در بازار بسته کشور آن هم در یک رده قیمتی مناسب است.
به نوعی میتوان گفت سایپا کوییک در چنین شرایطی رقیب قدری پیش روی خود نمیبیند. با توجه به طراحی نسبتاً قابل قبول بدنه، آپشنهای مناسب (البته در نسخه فول). و هزینههای نگهداری پایین توانسته با وجود تمامی انتقادها، به فروش مناسبی دست یابد.
هرچند باید گفت کوییک به علت عدم پیشرفت محسوس در مشخصات فنی ، کیفی و ایمنی، همچنان یک گزینه ایدهآل و برازنده خودروسازان پرسابقه کشور محسوب نمیشود. و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد پیشرفت بیشتر مشخصات باطنی این محصول نیز باشیم.
کوییک در تمامی مشخصات، از شتاب و سرعت گرفته تا کیفیت سواری و هندلینگ در سطح کاملاً متوسطی قرار دارد و با ترمزهای معمولی و لذت رانندگی نه چندان بالا قادر نیست. شما را هیجان زده کند اما در عین حال نا امیدتان هم نخواهد کرد و به قولی به اندازهای پولی که پرداخت کردهاید شما را راضی نگاه خواهد داشت (البته منظور در مقایسه با قیمت رقبا است و نه زحمتی که در این تورم و گرانی بابت پولتان کشیدهاید).
داخل کوییک
در داخل کابین پیشرفتها به اندازه قسمت بیرونی پررنگ نبوده و در قیاس با تیبا، فقط اندکی برتر میباشد. البته در اینجا هم طراحی بسیاری از قطعات مثل تودریها، کنسول میانی، نشانگرها و.. مورد بازنگری و اصلاحات قرار گرفتهاند. اما در نهایت کابین کوییک به خوبی قسمت بیرونی دگرگون نشده است. یکی از مشکلات اصلی بحث کیفیت میباشد چراکه حتی قطعات زیبا هم با متریال بی کیفیت، جذابیتشان را از دست میدهند.
هرچند در نسخه فول اتوماتیک اوضاع تا حدی بهتر میشود، در این مدل اضافه شدن آپشنهایی نظیر نمایشگر مرکزی، استارتر دکمهای، سردنده زیباتر و در برخی نسخهها نظیر کوییک R پلاس فرمان D کات و تودوزی چرمی دو رنگ، باعث شده تا کابین مقداری مدرنتر به چشم آید. و برتریهای کوییک در قیاس با پدرش تیبا، محسوستر شود.
در خصوص فضاسازی هم با توجه به انتظاری که از یک ماشین هاچبک میرود. شرایط قابل قبول است و روی صندلیهای عقبی با مشکل فضای پا و سر نظیر آنچه در پژو ۲۰۶ شاهد بودیم روبرو نمیشویم.
البته محفظه صندوق جای محدودی دارد. ولی آن هم برای این کلاس بدنه کاملاً طبیعی و در سطح سایر رقبا میباشد.
طراحی کوییک
در ابتدای عرضه کوییک، انتقادهایی به طراحی آن وارد شد و برخی بدلیل عدم هماهنگی فرم تخم مرغی بدنه با شکستگیهای خشن دماغه، چهره کوییک را مقداری ناهماهنگ میدانستند.
اما گذر زمان ثابت کرد که طرفداران این طراحی بیشتر از مخالفانش هستند.
بخصوص که در این رده قیمتی هیچ خودرو جذاب و خوش قیافهای نداریم که یارای رقابت با ظاهر نسبتاً جدید محصول سایپا را داشته باشد.
در واقع ارزان ترین خودرو جذاب بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ است. که آن هم در رده قیمتی متفاوتی از تیپ پایه کوییک قرار میگیرد.
پس میتوان از کوییک به عنوان یک فیس لیفت موفق بر روی بدنه تیبا یاد کرد.
چراکه این محصول به کمک استفاده از طراحی خشنتر و همچنین نصب اِلمانهای مختص هاچبککراسها نظیر روفرکها و فلاپهای پلاستیکی پیرامونی توانسته. تا حدود مناسبی قدیمی بودن پلتفرم خود را پنهان، و نظر جوانان و خانمها را به خود جلب نماید.
ضمناً نسخه فول اتومات کوییک بدلیل داشتن مواردی نظیر چراغهای روشنایی در روز ، رینگهای آلومینیومی ظاهر شیکتری نسبت به نسخه پایه خود دارد.