یک محفظه موتور تمیز می تواند انجام تعمیرات یا نگهداری را آسان تر کند. اگر مدت زیادی از تمیز کردن موتورتان گذشته باشد، ممکن است کمی زمان ببرد تا چربی‌زدا از بین کثیف‌ها خیس شود و کمی گریس زانویی رسوبات روغن را پاک کند. بهتر است قبل از شستن ماشین خود موتور و محل قرارگیری موتور خود را تمیز کنید، بنابراین می توانید اطمینان حاصل کنید که چربی زدایی که ممکن است به اجزای رنگ شده برسد را بشویید و آبکشی کنید. تمیز کردن منظم موتور از ایجاد زنگ زدگی جلوگیری می کند. کثیفی و نمک جاده بزرگترین مقصر در ایجاد زنگ زدگی هستند، بنابراین شستشوی محفظه موتور عمر موتور وسیله نقلیه شما را افزایش می دهد

1

محافظت و آماده سازی موتور کثیف شما

  1. 1هر گونه زباله گیر کرده در محفظه موتور را بردارید. قبل از شروع تمیز کردن موتور، هر گونه برگ، علف، شاخه ها یا سایر زباله ها را از محفظه موتور جدا کنید. این زباله ها اگر به مدت کافی روی موتور یا سیستم الکتریکی بمانند می توانند مشکل ساز شوند و حتی باعث آتش سوزی شوند. 
    • معمولاً سوزن‌ها و برگ‌های کاج در پایین شیشه جلو جمع می‌شوند و سپس به داخل محفظه موتور می‌افتند.به دنبال لانه های کوچک حیوانات باشید، به خصوص با سردتر شدن هوا.
  2. 2از سیستم الکتریکی خودرو محافظت کنید. اجزای مختلف سیستم الکتریکی خودرو از جمله باتری باید به خوبی پوشانده شوند تا از آسیب های عمده آب به این قطعات جلوگیری شود .
  3. 3باتری را جدا کنید. پاشیدن آب به طور مستقیم در محفظه موتور شما می تواند باعث قوس شدن برخی از قطعات الکتریکی، منفجر شدن فیوزها یا آسیب های دیگر شود. با شل کردن پیچ روی ترمینال منفی باتری و کشیدن کابل زمین از روی ترمینال از این امر جلوگیری کنید. 
    • می توانید برای جدا کردن و تمیز کردن باتری در خارج از محفظه موتور، ترمینال مثبت را نیز جدا کنید.
    • اگر باتری را در خودرو رها کردید، کابل زمین را به کناری بچسبانید تا از تماس آن با ترمینال جلوگیری کنید.
  4. 4سیم کشی یا وسایل الکترونیکی در معرض دید را بپوشانید. در حالی که موتور شما نسبتاً ضد آب است، پیچاندن پلاستیک در اطراف برخی از اجزای الکتریکی می تواند درجه بالاتری از ایمنی را به شما ارائه دهد. اگر وسیله نقلیه شما مجهز به شمع است، ورودی های شمع، سیم های شل و درپوش توزیع کننده را بپوشانید. 
    • کیسه‌های پلاستیکی کوچک یا روکش پلاستیکی برای محافظت در برابر آب به خوبی عمل می‌کنند.اگر مطمئن نیستید که مجهز به توزیع کننده است یا اینکه ورودی های شمع را کجا پیدا کنید، به دفترچه راهنمای سرویس خودرو خود مراجعه کنید.
  5. 5بگذارید موتور به مدت پنج دقیقه کار کند. روغن موتور با گرم شدن بسیار راحت تر پاک می شود. وسیله نقلیه را روشن کنید و اجازه دهید پنج یا چند دقیقه کار کند. این به موتور اجازه می‌دهد تا به دمای کارکرد معمولی برسد و هرگونه آلودگی گیر کرده را از بین ببرد. 
    • موتور را برای مدت طولانی روشن نگذارید، در غیر این صورت ممکن است وقتی دوباره شروع به تمیز کردن کنید، خود را بسوزانید.

روش 2

چربی زدایی موتور

  1. 1روغن زدایی موتور را اعمال کنید. برندهای زیادی از چربی‌گیر موتور وجود دارد که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید، اما اکثر آن‌ها تمایل دارند به یک روش کار کنند. روغن زدا را از پایین به بالا روی موتور اسپری کنید، زیرا این کار پوشش کامل را تضمین می کند. 
    • اکثر روغن‌زداها در یک بطری اسپری عرضه می‌شوند تا اسپری کردن آن روی موتور آسان و ساده باشد.دستورالعمل های روغن زدایی را که خریداری می کنید بخوانید تا مطمئن شوید که از بهترین روش برای پاک کننده خاص استفاده می کنید.
  2. 2از قرار دادن هر گونه چربی بر روی اجزای رنگ شده خودداری کنید. چربی‌گیر موتور می‌تواند پوشش شفاف را از روی رنگ پاک کند، بنابراین مراقب باشید هنگام پوشاندن موتور بیش از حد اسپری نکنید. اگر روی گلگیرها یا سایر قسمت های رنگ شده روغن زدایی کردید، آن را سریع بشویید تا به رنگ آسیب نرسانید. 
    • چربی زدا می تواند درخشش رنگ خودرو را از بین ببرد.
    • هرچه سریعتر سطوح رنگ شده را با چربی زدا شستشو دهید.
  3. 3اجازه دهید چربی‌گیر به مدت سه تا پنج دقیقه خیس بخورد. چربی‌گیر موتور با از بین بردن کثیفی‌های گیر کرده روی موتور کار می‌کند. برای موتورهای نسبتاً کثیف، سه دقیقه برای شل شدن گیر کرده روی گریس و روغن کافی است. برای موتورهای مخصوصاً کثیف، قبل از شستشو، اجازه دهید چربی‌گیر به مدت پنج دقیقه خیس بخورد. 
    • اگر دستورالعمل‌های روغن‌زدایی که انتخاب کرده‌اید، زمان متفاوتی را بیان می‌کند، دستورالعمل‌های روی بطری خود را دنبال کنید.
    • هر چه چربی‌گیر بیشتر بماند، عملکرد بهتری خواهد داشت.
    • بعد از پنج دقیقه یا بیشتر، چربی‌گیر شروع به چکیدن از موتور می‌کند.
  4. 4از یک برس موی سفت برای مالش دادن روی لکه های چسبیده استفاده کنید. در حالی که چربی‌گیر هنوز روی موتور خیس است، از یک برس دندانه دار یا فولادی سفت استفاده کنید تا رسوبات زیادی از چربی، روغن سوخته یا کثیفی را پاک کنید. باید به راحتی با چربی زدایی که قبلاً استفاده شده است، شل شود. 
    • هنگام شستشوی موتور از محافظ چشم استفاده کنید تا از چربی زدایی در چشم جلوگیری کنید.
    • برای جلوگیری از تماس طولانی مدت با چربی گیر روی پوست خود دستکش بپوشید.
    • فقط در صورتی باید موتور را تمیز کنید که رسوبات غیرعادی زیادی روی دود گیر کرده باشد.
  5. 5موتور را با شلنگ معمولی بشویید. برای شستشوی موتور از شلنگ فشار قوی استفاده نکنید، زیرا ممکن است سیم ها را جدا کرده یا به پلاستیکی که برای پوشش وسایل الکترونیکی استفاده کرده اید نفوذ کند. یک شلنگ معمولی باغبانی با نازل تنظیم شده برای جریان، موتور را به طور موثر شستشو داده و بیشتر کثیفی را از بین می برد. 
    • اگر موتور را کاملاً آبکشی کردید و همچنان کثیف به نظر می رسید، روغن زدا را مجدداً بمالید و اجازه دهید چند دقیقه دیگر بماند.
  6. 6ماشین را بشور. هنگامی که موتور را آبکشی کردید، باید بلافاصله شستشوی ماشین خود را شروع کنید. این اطمینان حاصل می کند که روغن زدایی موتور را قبل از اینکه آسیب قابل توجهی وارد کند، از اجزای رنگ شده پاک کنید. 
    • حتما از سطل، اسفنج، پارچه و حوله متفاوت روی بدنه خودرو استفاده کنید.
    • هر قسمتی از ماشین را که ممکن است با چربی‌گیر تماس داشته باشد واکس بزنید.

روش

3

تمیز کردن اجزای خاص موتور

  1. 1از یک برس سیمی روی پایانه های باتری استفاده کنید. پایانه های باتری اغلب دچار خوردگی می شوند که می تواند منجر به مشکلاتی در سیستم الکتریکی خودرو شما شود. کابل های باتری را بردارید و از یک برس سیمی برای تمیز کردن پایانه ها استفاده کنید تا زمانی که فلزی تمیز و در معرض دید قرار گیرند. 
    • خیساندن انتهای کابل های باتری در یک ماده شیمیایی ضد خوردگی مانند CLR نیز می تواند به اطمینان از اتصال الکتریکی قوی کمک کند.
  2. یک محفظه موتور تمیز می تواند انجام تعمیرات یا نگهداری را آسان تر کند. اگر مدت زیادی از تمیز کردن موتورتان گذشته باشد، ممکن است کمی زمان ببرد تا چربی‌زدا از بین کثیف‌ها خیس شود و کمی گریس زانویی رسوبات روغن را پاک کند. بهتر است قبل از شستن ماشین خود موتور و محل قرارگیری موتور خود را تمیز کنید، بنابراین می توانید اطمینان حاصل کنید که چربی زدایی که ممکن است به اجزای رنگ شده برسد را بشویید و آبکشی کنید. تمیز کردن منظم موتور از ایجاد زنگ زدگی جلوگیری می کند. کثیفی و نمک جاده بزرگترین مقصر در ایجاد زنگ زدگی هستند، بنابراین شستشوی محفظه موتور عمر موتور وسیله نقلیه شما را افزایش می دهد.
  3. روش1
  4. محافظت و آماده سازی موتور کثیف شما
  5. تصویر با عنوان تمیز کردن موتور خودرو مرحله 11هر گونه زباله گیر کرده در محفظه موتور را بردارید. قبل از شروع تمیز کردن موتور، هر گونه برگ، علف، شاخه ها یا سایر زباله ها را از محفظه موتور جدا کنید. این زباله ها اگر به مدت کافی روی موتور یا سیستم الکتریکی بمانند می توانند مشکل ساز شوند و حتی باعث آتش سوزی شوند.
    • معمولاً سوزن‌ها و برگ‌های کاج در پایین شیشه جلو جمع می‌شوند و سپس به داخل محفظه موتور می‌افتند.
    • به دنبال لانه های کوچک حیوانات باشید، به خصوص با سردتر شدن هوا.
  6. تصویر با عنوان Clean a Car Engine Step 22از سیستم الکتریکی خودرو محافظت کنید. اجزای مختلف سیستم الکتریکی خودرو از جمله باتری باید به خوبی پوشانده شوند تا از آسیب های عمده آب به این قطعات جلوگیری شود.
  7. تصویر با عنوان تمیز کردن موتور خودرو مرحله 33باتری را جدا کنید. پاشیدن آب به طور مستقیم در محفظه موتور شما می تواند باعث قوس شدن برخی از قطعات الکتریکی، منفجر شدن فیوزها یا آسیب های دیگر شود. با شل کردن پیچ روی ترمینال منفی باتری و کشیدن کابل زمین از روی ترمینال از این امر جلوگیری کنید.
    • می توانید برای جدا کردن و تمیز کردن باتری در خارج از محفظه موتور، ترمینال مثبت را نیز جدا کنید.
    • اگر باتری را در خودرو رها کردید، کابل زمین را به کناری بچسبانید تا از تماس آن با ترمینال جلوگیری کنید.
  8. تصویر با عنوان تمیز کردن موتور خودرو مرحله 44سیم کشی یا وسایل الکترونیکی در معرض دید را بپوشانید. در حالی که موتور شما نسبتاً ضد آب است، پیچاندن پلاستیک در اطراف برخی از اجزای الکتریکی می تواند درجه بالاتری از ایمنی را به شما ارائه دهد. اگر وسیله نقلیه شما مجهز به شمع است، ورودی های شمع، سیم های شل و درپوش توزیع کننده را بپوشانید.
    • کیسه‌های پلاستیکی کوچک یا روکش پلاستیکی برای محافظت در برابر آب به خوبی عمل می‌کنند.
    • اگر مطمئن نیستید که مجهز به توزیع کننده است یا اینکه ورودی های شمع را کجا پیدا کنید، به دفترچه راهنمای سرویس خودرو خود مراجعه کنید.
  9. تصویر با عنوان تمیز کردن موتور خودرو مرحله 55بگذارید موتور به مدت پنج دقیقه کار کند. روغن موتور با گرم شدن بسیار راحت تر پاک می شود. وسیله نقلیه را روشن کنید و اجازه دهید پنج یا چند دقیقه کار کند. این به موتور اجازه می‌دهد تا به دمای کارکرد معمولی برسد و هرگونه آلودگی گیر کرده را از بین ببرد.
    • موتور را برای مدت طولانی روشن نگذارید، در غیر این صورت ممکن است وقتی دوباره شروع به تمیز کردن کنید، خود را بسوزانید.
  10. روش2
  11. چربی زدایی موتور

  12. تصویر با عنوان تمیز کردن موتور خودرو مرحله 6

    روغن زدایی موتور را اعمال کنید. برندهای زیادی از چربی‌گیر موتور وجود دارد که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید، اما اکثر آن‌ها تمایل دارند به یک روش کار کنند. روغن زدا را از پایین به بالا روی موتور اسپری کنید، زیرا این کار پوشش کامل را تضمین می کند.
    • اکثر روغن‌زداها در یک بطری اسپری عرضه می‌شوند تا اسپری کردن آن روی موتور آسان و ساده باشد.
    • دستورالعمل های روغن زدایی را که خریداری می کنید بخوانید تا مطمئن شوید که از بهترین روش برای پاک کننده خاص استفاده می کنید.
  13. تصویر با عنوان تمیز کردن موتور خودرو مرحله 7
    2. از قرار دادن هر گونه چربی بر روی اجزای رنگ شده خودداری کنید. چربی‌گیر موتور می‌تواند پوشش شفاف را از روی رنگ پاک کند، بنابراین مراقب باشید هنگام پوشاندن موتور بیش از حد اسپری نکنید. اگر روی گلگیرها یا سایر قسمت های رنگ شده روغن زدایی کردید، آن را سریع بشویید تا به رنگ آسیب نرسانید.
    • چربی زدا می تواند درخشش رنگ خودرو را از بین ببرد.
    • هرچه سریعتر سطوح رنگ شده را با چربی زدا شستشو دهید.
  14. تصویر با عنوان تمیز کردن موتور خودرو مرحله 8
    اجازه دهید چربی‌گیر به مدت سه تا پنج دقیقه خیس بخورد. چربی‌گیر موتور با از بین بردن کثیفی‌های گیر کرده روی موتور کار می‌کند. برای موتورهای نسبتاً کثیف، سه دقیقه برای شل شدن گیر کرده روی گریس و روغن کافی است. برای موتورهای مخصوصاً کثیف، قبل از شستشو، اجازه دهید چربی‌گیر به مدت پنج دقیقه خیس بخورد.
    • اگر دستورالعمل‌های روغن‌زدایی که انتخاب کرده‌اید، زمان متفاوتی را بیان می‌کند، دستورالعمل‌های روی بطری خود را دنبال کنید.
    • هر چه چربی‌گیر بیشتر بماند، عملکرد بهتری خواهد داشت.
    • بعد از پنج دقیقه یا بیشتر، چربی‌گیر شروع به چکیدن از موتور می‌کند.
  15. تصویر با عنوان تمیز کردن موتور خودرو مرحله 9
    4 . از یک برس موی سفت برای مالش دادن روی لکه های چسبیده استفاده کنید. در حالی که چربی‌گیر هنوز روی موتور خیس است، از یک برس دندانه دار یا فولادی سفت استفاده کنید تا رسوبات زیادی از چربی، روغن سوخته یا کثیفی را پاک کنید. باید به راحتی با چربی زدایی که قبلاً استفاده شده است، شل شود.
    • هنگام شستشوی موتور از محافظ چشم استفاده کنید تا از چربی زدایی در چشم جلوگیری کنید.
    • برای جلوگیری از تماس طولانی مدت با چربی گیر روی پوست خود دستکش بپوشید.
    • فقط در صورتی باید موتور را تمیز کنید که رسوبات غیرعادی زیادی روی دود گیر کرده باشد.
  16. موتور را با شلنگ معمولی بشویید. برای شستشوی موتور از شلنگ فشار قوی استفاده نکنید، زیرا ممکن است سیم ها را جدا کرده یا به پلاستیکی که برای پوشش وسایل الکترونیکی استفاده کرده اید نفوذ کند. یک شلنگ معمولی باغبانی با نازل تنظیم شده برای جریان، موتور را به طور موثر شستشو داده و بیشتر کثیفی را از بین می برد.
    • اگر موتور را کاملاً آبکشی کردید و همچنان کثیف به نظر می رسید، روغن زدا را مجدداً بمالید و اجازه دهید چند دقیقه دیگر بماند.
  17. تصویر با عنوان تمیز کردن موتور خودرو مرحله 11

    6.ماشین را بشور. هنگامی که موتور را آبکشی کردید، باید بلافاصله شستشوی ماشین خود را شروع کنید. این اطمینان حاصل می کند که روغن زدایی موتور را قبل از اینکه آسیب قابل توجهی وارد کند، از اجزای رنگ شده پاک کنید.
    • حتما از سطل، اسفنج، پارچه و حوله متفاوت روی بدنه خودرو استفاده کنید.
    • هر قسمتی از ماشین را که ممکن است با چربی‌گیر تماس داشته باشد واکس بزنید.
  18. تصویر با عنوان تمیز کردن موتور خودرو مرحله 12

    از یک برس سیمی روی پایانه های باتری استفاده کنید. پایانه های باتری اغلب دچار خوردگی می شوند که می تواند منجر به مشکلاتی در سیستم الکتریکی خودرو شما شود. کابل های باتری را بردارید و از یک برس سیمی برای تمیز کردن پایانه ها استفاده کنید تا زمانی که فلزی تمیز و در معرض دید قرار گیرند.
    • خیساندن انتهای کابل های باتری در یک ماده شیمیایی ضد خوردگی مانند CLR نیز می تواند به اطمینان از اتصال الکتریکی قوی کمک کند.
  19. تصویر با عنوان تمیز کردن موتور خودرو مرحله 13

    جوش شیرین و آب را روی اسید باتری بمالید. اگر باتری دارای خوردگی ناشی از نشت اسید باتری است، می توانید هنگام تمیز کردن با استفاده از ترکیبی از جوش شیرین و آب آن را خنثی کنید. کمی جوش شیرین را در یک سطل آب بریزید و آن را کاملا مخلوط کنید. برس خود را در مخلوط آغشته کنید و از آن برای تمیز کردن پایانه های باتری و هر قسمت دیگری که ممکن است اسید نشت کرده باشد استفاده کنید.
    • جوش شیرین یک محلول تمیز کننده موثر و همچنین خنثی کننده اسید باتری است.
  20. تصویر با عنوان تمیز کردن موتور خودرو مرحله 14

    از یک برس سفت و یک اسفنج روی قطعات پلاستیکی استفاده کنید. تمیز کردن قطعات پلاستیکی موتور مانند درپوش موتور و درپوش مخزن ممکن است دشوار باشد. با استفاده از یک برس دندانه دار سفت و پرزهای پلاستیکی همراه با صابون کارواش یا چربی زدا شروع کنید. پس از پاک کردن کثیفی که سخت پاک می شود، از یک اسفنج همراه با صابون کارواش استفاده کنید تا قبل از اینکه قطعات را با آب بشویید، آخرین کثیفی را از بین ببرید.
    • شما ممکن است انتخاب کنید که قطعات را جدا کنید تا آنها را از محفظه موتور پاک کنید، اما لازم نیست.
    • از استفاده از برس های دندانه دار فولادی روی پلاستیک خودداری کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد خراش شود.
  21. تصویر با عنوان تمیز کردن موتور خودرو مرحله 15

    از پاک کننده ترمز برای تشخیص رسوبات تمیز استفاده کنید. پاک کننده ترمز آلودگی را می شکند و به سرعت تبخیر می شود. نی را داخل نازل پاک کننده ترمز قرار دهید و آن را به نقاطی که به سختی تمیز می شوند یا مناطقی که لکه غلیظ است هدایت کنید. از یک برس دندانه دار سخت برای پاک کردن لکه ها استفاده کنید، سپس دوباره آن را با پاک کننده ترمز اسپری کنید تا آن را بشویید.
    • در استفاده از پاک کننده ترمز در مناطق بسته مراقب باشید زیرا دود می تواند خطرناک باشد.
    • پاک کننده ترمز بسیار قابل اشتعال است، بنابراین هنگام سیگار کشیدن یا نزدیک شعله از آن استفاده نکنید.
  22. از یک برس سفت و یک اسفنج روی قطعات پلاستیکی استفاده کنید. تمیز کردن قطعات پلاستیکی موتور مانند درپوش موتور و درپوش مخزن ممکن است دشوار باشد. با استفاده از یک برس دندانه دار سفت و پرزهای پلاستیکی همراه با صابون کارواش یا چربی زدا شروع کنید. پس از پاک کردن کثیفی که سخت پاک می شود، از یک اسفنج همراه با صابون کارواش استفاده کنید تا قبل از اینکه قطعات را با آب بشویید، آخرین کثیفی را از بین ببرید.
    • شما ممکن است انتخاب کنید که قطعات را جدا کنید تا آنها را از محفظه موتور پاک کنید، اما لازم نیست.از استفاده از برس های دندانه دار فولادی روی پلاستیک خودداری کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد خراش شود.
  23. 4از پاک کننده ترمز برای تشخیص رسوبات تمیز استفاده کنید. پاک کننده ترمز آلودگی را می شکند و به سرعت تبخیر می شود. نی را داخل نازل پاک کننده ترمز قرار دهید و آن را به نقاطی که به سختی تمیز می شوند یا مناطقی که لکه غلیظ است هدایت کنید. از یک برس دندانه دار سخت برای پاک کردن لکه ها استفاده کنید، سپس دوباره آن را با پاک کننده ترمز اسپری کنید تا آن را بشویید.
    • در استفاده از پاک کننده ترمز در مناطق بسته مراقب باشید زیرا دود می تواند خطرناک باشد.
    • پاک کننده ترمز بسیار قابل اشتعال است، بنابراین هنگام سیگار کشیدن یا نزدیک شعله از آن استفاده نکنید.